Firma motoryzacyjna zwalnia wszystkich pracowników. Produkcja zostanie przeniesiona z Polski do Japonii

Japońska firma TOHO wygasza produkcję w Polsce

Decyzja o zamknięciu fabryki w Radomiu

TOHO Poland Sp. z o.o., część japońskiego koncernu TOHO Group, ogłosiła zamknięcie swojego zakładu produkcyjnego w Radomiu, który był jedyną fabryką tej firmy w Europie. Fabryka ta została założona w 2002 roku i początkowo działała na terenie dawnej fabryki „Łucznika”. W 2016 roku zakład przeniesiono do Podstrefy Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej przy ul. Samorządowej. Decyzja o likwidacji zakładu jest wynikiem wzrostu kosztów energii i surowców, spadku zamówień oraz rosnących kosztów operacyjnych, co sprawiło, że produkcja stała się nieopłacalna.

Skutki dla pracowników i rynku

Zamknięcie fabryki w Radomiu rozpocznie się w drugiej połowie 2024 roku, a ostateczne zamknięcie planowane jest na trzeci kwartał 2025 roku. Fabryka zatrudnia 115 osób, które niestety stracą pracę. Firma TOHO Poland zapewnia jednak odprawy finansowe oraz wsparcie w poszukiwaniu nowego zatrudnienia dla swoich pracowników.

Problemy branży motoryzacyjnej w Polsce

Zamknięcie zakładu TOHO w Radomiu jest jednym z wielu przykładów problemów, z którymi boryka się branża motoryzacyjna w Polsce. Na początku roku firma Stellantis zapowiedziała zamknięcie zakładu FCA Powertrain w Bielsku-Białej, co spowoduje utratę pracy dla 500 osób. Ponadto Volvo zamyka swój zakład we Wrocławiu, a Scania w Słupsku, co łącznie dotknie 2300 pracowników.

Grzegorz Pierzykowski z Krajowej Sekcji Przemysłu Motoryzacyjnego NSZZ „Solidarność” szacuje, że w perspektywie kilku lat około 30 proc. miejsc pracy w całej branży motoryzacyjnej, która obejmuje nawet 500 tys. etatów, może być zagrożonych. To poważne wyzwanie dla rynku pracy i gospodarki w Polsce.

Podsumowanie

Decyzja TOHO o zamknięciu jedynej europejskiej fabryki w Radomiu jest kolejnym ciosem dla polskiej branży motoryzacyjnej. Wzrost kosztów operacyjnych i zmniejszające się zamówienia zmuszają firmy do szukania oszczędności, co skutkuje likwidacją zakładów i zwolnieniami pracowników. Problemy te wskazują na potrzebę podjęcia działań w celu wsparcia sektora motoryzacyjnego i ochrony miejsc pracy w Polsce.

Popularne

Więcej podobnych
Related

Pilne wieści dla seniorów, chodzi o 14.

Wrzesień 2025 roku przyniesie dla wielu seniorów wyczekiwaną czternastą...

Andrzej Duda zabrał głos ws. Trzaskowskiego. Padły zdumiewające słowa

Choć przez lata Andrzej Duda i Rafał Trzaskowski stali...

Skandal na Pol’and’Rock, a Owsiak się tłumaczy. Nie do wiary, że to się wydarzyło

Jerzy Owsiak, prezes Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, stanął w...

Morawiecki ujawnia finansowy sabotaż Tuska, który może pogrążyć Polskę

W pierwszym półroczu 2025 roku dochody budżetowe wyniosły 264,3...