Sezon turystyczny nad polskim morzem przeżywa załamanie. Zgodnie z relacjami właścicieli ośrodków wypoczynkowych i kwater, turystów jest o jedną trzecią mniej niż w poprzednich latach. Właściciele zauważają, że plaże, które kiedyś tętniły życiem, teraz są puste, a lokale gastronomiczne świecą pustkami. Pani Izabela, która prowadzi dom gościnny „Janosik” w Dźwirzynie, mówi, że w poprzednich sezonach odbierała nawet 70 telefonów dziennie. Teraz nie dzwoni nikt.
Spadek liczby turystów nad Bałtykiem
Tradycyjnie latem nad Bałtykiem dominowały tłumy turystów, kolejki do smażalni i tłumy na deptakach. W tym roku jednak sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Pan Tomasz, właściciel ośrodka „Światowid” w Dźwirzynie, wskazuje, że w poprzednich latach jego obiekt był pełny przez całe wakacje, a teraz pokoje są zapełnione jedynie w 70%. Wieczorami obok barów panuje cisza.
Wina mediów i pogody?
Właściciele nadmorskich ośrodków wskazują, że jednym z powodów obecnego kryzysu w turystyce jest media, które ich zdaniem mają zbyt pesymistyczny obraz pogody nad morzem. Pan Tomasz z Dźwirzyna twierdzi, że prognozy pogody w telewizji wprowadzają turystów w błąd, sugerując, że nad Bałtykiem nieustannie pada deszcz. Z kolei pani Izabela, właścicielka domu gościnnego „Janosik”, przyznaje, że kiedy turyści dzwonią i pytają, czy pada, w rzeczywistości świeci słońce. „Prognozy wprowadzają ludzi w błąd, przez co turystów jest zdecydowanie mniej” – mówi.
Problemy finansowe i wzrost cen
Wielu właścicieli zauważa, że problemem są również rosnące ceny, które zmusiły ich do podniesienia cen za pobyty. Jolanta, która od ponad 50 lat prowadzi dom gościnny nad Bałtykiem, tłumaczy, że wzrost cen mediów, żywności i utrzymania budynku spowodował konieczność podniesienia kosztów pobytu. „Wszystko drożeje, nie miałam wyjścia” – mówi.
Kapryśna pogoda
Dominik, ratownik pracujący na plaży w Dźwirzynie, zwraca uwagę, że pogoda w tym sezonie była bardzo zmienna. „Z całego miesiąca tylko pięć dni było naprawdę plażowych. Większość czasu to zimne wiatry, deszcz i pochmurne niebo” – mówi. Pogoda w kratkę i chłodne dni skutecznie zniechęcają turystów do spędzania czasu na plaży, co potęguje spadek liczby turystów w nadmorskich miejscowościach.
Wnioski na przyszłość
Pogoda, wzrost cen i zniechęcający obraz w mediach – te czynniki wpłynęły na dramatyczny spadek liczby turystów nad polskim morzem w 2025 roku. Właściciele ośrodków wypoczynkowych obawiają się, że sezon letni już się skończył, a po 15 sierpnia sytuacja może się nie poprawić. Mimo wszystko, niektórzy turyści nadal decydują się na wakacje nad Bałtykiem, chociaż liczba rezerwacji jest znacząco niższa niż w poprzednich latach.


