Od początku lipca 2024 roku producenci napojów w Unii Europejskiej muszą przestrzegać nowego obowiązku przymocowywania nakrętek do opakowań napojów. Choć wiele firm zdecydowało się wdrożyć te zmiany wcześniej, oficjalny obowiązek wynikający z unijnej dyrektywy SUP (Single-Use Plastics Directive) wszedł w życie dopiero teraz.
Kontrowersje wokół nowych przepisów
Przymocowywanie plastikowych nakrętek do butelek wzbudza duże kontrowersje wśród konsumentów. Wielu z nich narzeka, że picie bezpośrednio z butelek stało się trudniejsze i mniej wygodne. W sieci pojawiły się nawet pół-żartem, pół-serio instrukcje, jak pić z butelki, aby uniknąć rozlania napoju i nieporanienia twarzy nakrętką.
Tadeusz Mroczkowski, prezes firmy Mlekpol, podczas XVI Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach, powiedział, że firma musiała tłumaczyć się konsumentom, którzy chcieli nadal uczestniczyć w charytatywnych zbiórkach nakrętek. „Posypały się na nas gromy” – przyznał Mroczkowski.
Unijna dyrektywa SUP
Obowiązek przymocowywania nakrętek do opakowań napojów nie jest pomysłem producentów, lecz wynika z unijnej dyrektywy SUP, która ma na celu zmniejszenie ilości odpadów plastikowych. Dyrektywa dotyczy jednorazowych pojemników na napoje o pojemności do 3 litrów. Obejmuje to plastikowe butelki, kartony po mleku oraz opakowania typu pouch.
Koszty dostosowania się do nowych przepisów
Nowe regulacje wiążą się z dodatkowymi kosztami dla przedsiębiorców. Prezes Mlekpolu ujawnił, że dostosowanie firmy do unijnych przepisów kosztowało już 30 milionów złotych. Mateusz Krajewski z Wilk Group dodał w rozmowie z money.pl, że przystosowanie obecnych maszyn do nowych zamknięć mogłoby kosztować około 1 miliona złotych.
Podsumowanie
Nowe regulacje dotyczące przymocowywania nakrętek do opakowań napojów mają na celu redukcję ilości odpadów plastikowych, co jest ważnym krokiem w kierunku ochrony środowiska. Mimo kontrowersji i dodatkowych kosztów dla przedsiębiorców, przepis ten jest teraz obowiązujący, a producenci muszą dostosować swoje linie produkcyjne, aby spełnić nowe wymagania. Konsumentom pozostaje przyzwyczaić się do nowych standardów i znaleźć sposób na wygodne korzystanie z nowych opakowań.