Andrzej Kaczmarek, prezes spółki Stalexport Autostrada Małopolska, przekonuje, że model bezpłatnych autostrad w Polsce nie jest zrównoważony długoterminowo. Podkreśla, że koszty utrzymania infrastruktury drogowej, zwłaszcza autostrad i dróg ekspresowych, są ogromne i będą rosły wraz z upływem czasu.
W obecnej sytuacji politycznej w Polsce brakuje jasnej strategii dotyczącej budowy i zarządzania autostradami, co budzi niepewność wśród firm branży drogowej. Kaczmarek uważa, że konieczna jest poważna debata na temat przyszłości modelu finansowania i utrzymania infrastruktury drogowej.
W jego opinii, model koncesyjny, w którym prywatne podmioty budują drogi i pobierają opłaty za ich korzystanie, jest konieczny dla zabezpieczenia odpowiednich środków na rozbudowę, utrzymanie i modernizację autostrad. Bez tego, polska infrastruktura drogowa może znaleźć się w trudnej sytuacji finansowej, co ostatecznie mogłoby skutkować niższą jakością dróg i brakiem środków na ich rozwój.
Kaczmarek podkreśla również, że konieczna jest sprawiedliwa i równa dla wszystkich opłata za korzystanie z dróg, która uwzględni rzeczywiste koszty utrzymania i rozbudowy infrastruktury drogowej. W przeciwnym razie, obciążenie finansowe związane z utrzymaniem dróg spadnie na wszystkich podatników, co może być niesprawiedliwe.
W kontekście przyszłości Stalexportu, Kaczmarek wskazuje na potrzebę znalezienia nowej formuły działania, która pozwoli firmie na utrzymanie jej pozycji na rynku. Jest przekonany, że firma może odegrać istotną rolę w długoterminowym zarządzaniu infrastrukturą drogową, zarówno poprzez utrzymanie, jak i rozbudowę dróg. Jednakże finalny kształt tej formuły będzie zależał od decyzji politycznych i strategii państwa dotyczącej infrastruktury drogowej.