Polski rząd ogłosił nowy program mający na celu przyspieszenie transformacji elektromobilności na polskich drogach. Budżet programu wynosi 1,6 mld zł, co odpowiada około 370 mln euro przeznaczonych w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Celem jest popularyzacja samochodów elektrycznych oraz odmłodzenie floty pojazdów poruszających się po polskich drogach.
Szczegóły dopłat
W ramach programu osoby fizyczne będą mogły uzyskać dopłaty do zakupu używanych samochodów elektrycznych. Wysokość wsparcia wyniesie do 40 tys. zł i obejmie część ceny pojazdu. Dopłaty będą dotyczyć również leasingu i wynajmu długoterminowego, przy czym wsparcie nie przekroczy wielkości opłaty wstępnej.
Wpływ na popularyzację elektromobilności
Eksperci, tacy jak Bartek Swatko z Deloitte, zauważają, że kwota przeznaczona na dopłaty prawdopodobnie nie spowoduje masowego zakupu samochodów elektrycznych przez Polaków. Głównym celem programu jest jednak poprawa jakości powietrza, rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego oraz budowa infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych.
Swatko podkreśla, że dopłata do 40 tys. zł może nie być wystarczająca dla statystycznego Kowalskiego, aby zakupić auto za ponad 100 tys. zł. Niemniej jednak, program ma na celu ograniczenie liczby najstarszych i najbardziej emisyjnych pojazdów na drogach.
Warunki i dodatkowe zachęty
Program zakłada, że auta objęte dopłatą nie mogą być starsze niż cztery lata, co zapewnia ich lepszy stan techniczny w porównaniu do większości obecnie kupowanych kilkunastoletnich aut spalinowych.
Dopłaty będą mogły być zwiększone o 10% dla osób, które zezłomują swój stary pojazd spalinowy, posiadany przez co najmniej trzy lata. Dodatkowo, osoby o dochodzie niższym niż 135 tys. zł za rok poprzedzający złożenie wniosku o dotację będą mogły liczyć na dodatkowe 10% wsparcia. Wprowadzony zostanie również limit cenowy, wynoszący 150 tys. zł dla pojazdów używanych.
Potencjalne obawy
Istnieją obawy, że program mógłby prowadzić do napływu używanych samochodów elektrycznych o niskiej jakości z bogatszych krajów Unii Europejskiej. Jednakże, warunek, że auta nie mogą mieć więcej niż cztery lata, ma na celu zapobieganie importowi „elektrycznego złomu”.
Podsumowanie
Program dopłat do używanych samochodów elektrycznych ma na celu wsparcie transformacji elektromobilności w Polsce, poprawę jakości powietrza oraz rozwój infrastruktury ładowania. Mimo że kwota dopłat może nie być wystarczająco zachęcająca dla wszystkich, program ma na celu stopniowe odmłodzenie floty pojazdów na polskich drogach i ograniczenie liczby najstarszych, najbardziej emisyjnych aut.