Terminal w Szczecinie zostanie sprzedany. Transport zboża mogą przejąć Niemcy

Według doniesień prasowych, terminal zbożowy Andreas w porcie w Szczecinie ma zostać sprzedany i zlikwidowany, co może mieć poważne konsekwencje dla eksportu polskich zbóż. Amerykańska firma produkująca kleje, która ma kupić terminal, planuje przechowywać tam składniki do produkcji klejów, w tym mocznik.

Znaczenie terminalu Andreas dla polskiego eksportu

Terminal Andreas odgrywa istotną rolę w eksporcie polskich zbóż, przeładowując rocznie około 650 tys. ton zbóż i pasz, z czego 500 tys. ton stanowią same zboża. Stanowi to ponad 6% całkowitych przeładunków, a jego lokalizacja jest kluczowa dla rolników z Zachodniopomorskiego, którzy mogą transportować swoje zboża do Szczecina lub do mniejszych terminali w Świnoujściu i Kołobrzegu.

Skutki zamknięcia terminalu

Jeśli terminal Andreas zostanie zamknięty, polscy rolnicy będą zmuszeni transportować swoje zboża do innych lokalizacji, najbliżej do Mukran w Niemczech. Koszty transportu mogą znacząco wpłynąć na atrakcyjność cen polskiego zboża, co stawia rolników w niekorzystnej sytuacji.

Dariusz Kutzias, prezes Daku International, firmy eksportującej zboże, podkreśla, że terminal Andreas powinien nadal obsługiwać towary rolne, ponieważ dobrze służy polskim rolnikom. Sugeruje, że jeśli nie ma innego wyjścia, Skarb Państwa powinien zainteresować się tym problemem.

Niepokojące zmiany w terminalach zbożowych

Sprzedaż i likwidacja terminalu Andreas to nie jedyna sytuacja budząca obawy wśród producentów i brokerów zboża. Niedawno unieważniono wyniki przetargu na terminal zbożowy w Gdyni, a przetarg na terminal w Gdańsku został odwołany bez podania przyczyn. „Rzeczpospolita” sugeruje, że mogą to być zakulisowe zagrywki lub przekazanie terminali w ręce państwowego gracza, co i tak prowadzi do korzyści dla Niemiec.

Podsumowanie

Decyzja o sprzedaży i likwidacji terminalu zbożowego Andreas w Szczecinie budzi kontrowersje i niepokój wśród polskich rolników i eksporterów zbóż. Istnieją obawy, że zamknięcie terminalu wpłynie negatywnie na koszty transportu i konkurencyjność polskiego zboża na rynku. W obliczu tych zmian, Skarb Państwa może potrzebować interweniować, aby zapewnić dalsze funkcjonowanie terminalu i wsparcie dla polskich rolników.

Popularne

Więcej podobnych
Related

Pilne wieści dla seniorów, chodzi o 14.

Wrzesień 2025 roku przyniesie dla wielu seniorów wyczekiwaną czternastą...

Andrzej Duda zabrał głos ws. Trzaskowskiego. Padły zdumiewające słowa

Choć przez lata Andrzej Duda i Rafał Trzaskowski stali...

Skandal na Pol’and’Rock, a Owsiak się tłumaczy. Nie do wiary, że to się wydarzyło

Jerzy Owsiak, prezes Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, stanął w...

Morawiecki ujawnia finansowy sabotaż Tuska, który może pogrążyć Polskę

W pierwszym półroczu 2025 roku dochody budżetowe wyniosły 264,3...