Sprawa wstrzymania przejazdu ukraińskich ciężarówek przez Polskę stała się powodem oficjalnego powiadomienia Komisji Europejskiej przez Ukrainę. Według wiceministra infrastruktury Serhija Derkacza, polska strona wstrzymała przejazd ukraińskich ciężarówek, które nie posiadają zezwoleń na międzynarodowy przewóz ładunków, pomimo trwającego okresu przejściowego po wejściu w życie umowy o liberalizacji transportu towarowego między Ukrainą a UE.
Kluczowe informacje:
- Umowa o Liberalizacji Transportu: Umowa ta weszła w życie 20 czerwca, jednak przewiduje okres przejściowy do 10 lipca, który ma umożliwić przewoźnikom dostosowanie się do nowych zasad. Ukraińscy przewoźnicy nie powinni w tym okresie potrzebować zezwoleń na transport w obie strony.
- Polska wstrzymała przejazdy: Polska wstrzymała wjazd i wyjazd ukraińskich ciężarówek bez zezwoleń od 1 lipca 2024 roku. Ukraińscy urzędnicy zwrócili się do polskiego Ministerstwa Infrastruktury, które zobowiązało się do rozwiązania problemu z polską służbą celną.
- Interwencja Komisji Europejskiej: Ukraina poinformowała Komisję Europejską o problemie, a KE już interweniowała, próbując wpłynąć na rozwiązanie sytuacji.
- Normalne działanie innych punktów kontrolnych: Problem dotyczy tylko granicy z Polską, inne punkty kontrolne na granicach działają normalnie.
Kontekst
Umowa o liberalizacji transportu towarowego między Ukrainą a UE jest częścią szerszych działań mających na celu integrację Ukrainy z rynkiem europejskim. Przedłużenie „bezwizowego transportu” na kolejny rok z możliwością automatycznego przedłużenia do końca 2025 roku ma na celu ułatwienie handlu i współpracy między Ukrainą a krajami UE.
Reakcje i możliwe konsekwencje
Reakcja wiceministra Serhija Derkacza oraz interwencja KE wskazują na znaczenie szybkiego rozwiązania tego problemu. Wstrzymanie transportu może mieć poważne konsekwencje dla handlu i logistyki, zwłaszcza w kontekście aktualnych wyzwań gospodarczych w regionie.
Polska, jako członek UE, jest zobowiązana do przestrzegania umów międzynarodowych i zapewnienia płynności transportu zgodnie z obowiązującymi przepisami. Konflikt ten podkreśla znaczenie skutecznej komunikacji i koordynacji między krajami członkowskimi a Komisją Europejską w kwestiach dotyczących międzynarodowego transportu towarów.