Zmiany w arkuszach organizacji szkół i zwolnienia. Zmiany w nauce religii pozbawią katechetów pracy

Rzecznik Praw Obywatelskich, Marcin Wiącek, wystąpił do Minister Edukacji, Barbary Nowackiej, w sprawie proponowanych zmian dotyczących nauczania religii w szkołach. Zmiany te budzą kontrowersje związane z ochroną konstytucyjnego prawa do nauki oraz ochroną pracy.

Kluczowe wątpliwości RPO

  1. Redukcja zatrudnienia katechetów:
  • Nowa organizacja lekcji religii, zmniejszająca liczbę godzin, może prowadzić do redukcji zatrudnienia katechetów.
  • RPO pyta, czy przed przystąpieniem do pracy nad rozporządzeniem oszacowano, ilu katechetów może stracić pracę i czy rozważano okresy przejściowe lub mechanizmy pomocowe dla tej grupy nauczycieli.
  1. Trudności w realizacji podstawy programowej:
  • Proponowane łączenie uczniów z różnych roczników i oddziałów klasowych może powodować trudności w realizacji podstawy programowej.
  • RPO wskazuje, że różnice w wieku i poziomie rozwoju uczniów mogą prowadzić do problemów w nauczaniu i dyskomfortu dzieci, które mogą czuć się mniej zaangażowane i zmotywowane.
  1. Wpływ na planowanie pracy szkoły:
  • Planowanie pracy szkoły odbywa się z wyprzedzeniem, a wprowadzenie zmian od 1 września 2024 roku stawia katechetów i dyrektorów szkół w trudnym położeniu.
  • Zmiany w arkuszach organizacyjnych szkół mogą być trudne do przeprowadzenia, zwłaszcza z uwagi na problem z oszacowaniem liczby uczniów zainteresowanych nauką religii w nowych warunkach.

Potencjalne negatywne konsekwencje

  • Marginalizacja lekcji religii:
  • Istnieje obawa, że zmiany doprowadzą do rezygnacji uczniów z uczęszczania na lekcje religii i mniejszej frekwencji, co może być postrzegane jako marginalizacja tego przedmiotu.
  • Problemy z podręcznikami:
  • Podręczniki zostały opracowane dla konkretnych klas w oparciu o podstawę programową katechezy przygotowaną przez kościoły. Zmiany mogą sprawić, że korzystanie z tych podręczników stanie się nieefektywne.
  • Wielkość grup:
  • Zajęcia mogą być prowadzone w grupach nawet do 30 osób w starszych klasach, co utrudnia indywidualizację procesu nauczania i udzielanie wsparcia dostosowanego do potrzeb uczniów.

Brak odpowiednich konsultacji

RPO zwraca uwagę na obowiązek współdziałania z instytucjami odpowiedzialnymi za kształt zajęć religii. Wpłynęły sygnały, że przed sporządzeniem projektu rozporządzenia konsultacje nie były przeprowadzone w stopniu satysfakcjonującym.

Konieczność przekonania społeczeństwa

RPO podkreśla, że choć intencją jest zapewnienie bardziej elastycznych rozwiązań w zakresie organizowania pracy szkół, konieczne jest przekonanie społeczeństwa, że zaproponowane zmiany nie doprowadzą do pogorszenia sytuacji jednostek, którym przysługują określone prawa i wolności.

Kontekst zmian

Zajęcia z religii lub etyki w szkołach są organizowane na wniosek rodziców i nie są obowiązkowe. Obecne przepisy wymagają, aby przedszkola i szkoły zorganizowały lekcje religii, jeśli zgłosi się na nie przynajmniej siedmioro uczniów. Projekt nowelizacji rozporządzenia ma na celu umożliwienie organizowania lekcji religii w grupach międzyoddziałowych lub międzyklasowych nawet wtedy, gdy w danym oddziale lub klasie zgłosi się co najmniej siedmiu uczniów.

Oczekiwania na odpowiedź

Ministerstwo Edukacji Narodowej ma 30 dni na odpowiedź na pismo Rzecznika Praw Obywatelskich.

Popularne

Więcej podobnych
Related

Pilne wieści dla seniorów, chodzi o 14.

Wrzesień 2025 roku przyniesie dla wielu seniorów wyczekiwaną czternastą...

Andrzej Duda zabrał głos ws. Trzaskowskiego. Padły zdumiewające słowa

Choć przez lata Andrzej Duda i Rafał Trzaskowski stali...

Skandal na Pol’and’Rock, a Owsiak się tłumaczy. Nie do wiary, że to się wydarzyło

Jerzy Owsiak, prezes Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, stanął w...

Morawiecki ujawnia finansowy sabotaż Tuska, który może pogrążyć Polskę

W pierwszym półroczu 2025 roku dochody budżetowe wyniosły 264,3...